איך מכינים את הסטייק המושלם

איך מכינים את הסטייק המושלם

איך מכינים את הסטייק המושלם?

מתחשק לכם לאכול סטייק טוב. זה יכול להיות סטייק סינטה איכותי או אנטריקוט שמנמן ומיושן היטב, אבל בא לכם לצאת למסעדה. אין בכלל בעיה.

להכין סטייק טוב בבית זה לא דבר מסובך, וגם לא כרוך בהרבה מאמץ. כל מה שאתם צריכים הוא להקפיד על כמה כללים פשוטים והסטייק המושלם בדרך אליכם.

במדריך זה אתייחס לשימוש במחבת עם שילוב של תנור ולא בשימוש בגריל גז או מנגל פחמים.
אני מבטיח שבקרוב אפרסם גם מדריך המתייחס גם לשימוש בגריל ומנגל.

הטכניקות שנשתמש בהן להכנת סטייק על מחבת בשילוב של תנור הן כמעט זהות לשימוש שנעשה בגריל גז עם מכסה המאפשר בישול עקיף. כשמדובר על מנגל פחמים ללא מכסה הטכניקה טיפה שונה.

מכיוון שעכשיו יבוא חלק קצת ארוך של תאוריה (אני עדיין ממליץ לקרוא אותו) מי שרוצה לעבור ישירות לתכלס ולראות את שלבי ההכנה והמתכון יכול ללחוץ כאן: צליית הסטייק.

הכל מתחיל בבחירת הסטייק.

הבסיס להכנת הסטייק המושלם מתחיל בבחירת הסטייק. מאחר ובפוסט זה אנחנו מתמקדים בטכניקת הבישול את כל ההסברים המלאים תוכלו למצוא בפוסט שלנו על איך בוחרים סטייק את המושלם (הפוסט יפורסם בקרוב).

בגדול רצוי שהסטייק שלכם יהיה מיושן ולא טרי. רצוי שהסטייק לא יעבור הקפאה והפשרה ועדיף שהסטייק לא יעבור תהליך של הכשרה שגורם לסטייק לאבד נוזלים עקב ההמלחה.

סטייק סינטה על העצם 800 גרם

אחסון הסטייק במקרר

אם אתם לא מכינים את הסטייק בדקות הקרובות אחרי שחזרתם הביתה מן הקצב צריך לשמור אותו בקירור. רצוי מאוד לבקש מן הקצב שיארוז לכם את הסטייק באריזת וואקום. בכל קצביה שמכבדת את עצמה אמורה להיות האופציה של לארוז לכם את הסטייק (ובשרים אחרים בוואקום).

אריזת הסטייק בוואקום מונעת את חמצון הסטייק על ידי האוויר ושומרת על הסטייק.

שומרים את הסטייק בוואקום

כעקרון, אפשר לשמור סטייק טרי במקרר כיום או יומיים, במידה והטמפרטורה של המקרר קרובה לאפס מעלות ללא חשש. אם אתם מתכננים לאכול את הסטייק בעוד שלושה או ארבעה ימים רצוי להקפיא ולהפשיר את הסטייק.

קירור והפשרה

במידה והסטייק שלכם שהה במקרר יש להוציא את הסטייק מן המקרר כ- 20 דקות לפני ההכנה שלו על מנת שהסטייק יתחמם ויהיה בטמפרטורת החדר ולא יהיה קר.

במידה והסטייק שקניתם הגיע קפוא יש להפשיר אותו אך ורק במקרר. יש להוציא את הסטייק מן המקפיא יום לפני שרוצים להכין אותו ולהפשיר אותו במקרר. אין להפשיר את הסטייק מחוץ למקרר. למעט הוצאתו לזמן קצר לפני הבישול בכדי שיגיע לטמפרטורת החדר.

בתהליך הצליה של הסטייק אנחנו בעצם מעבירים חום מהחלק החיצוני של הסטייק לכיוון המרכז שלו. אנחנו בעצם מחממים את הפנים של הסטייק עד להגעה לרמת עשיה הרצויה לנו.

במידה והסטייק קר ייקח לנו יותר זמן לחמם את מרכז הסטייק זמן אשר יגרום לחלקים החיצוניים של הסטייק להתבשל יתר על המידה.

לכן חשוב מאוד להוציא את הסטייק מהמקרר לפני ההכנה.

התאוריה מאחורי הכנת הסטייק

לפני שנתחיל להתעסק בכל הדברים שמסביב בואו ננסה להבין את התהליך שעובר על הסטייק כשאנו מכינים אותו.

המחבת החמה מעבירה אל השטח החיצוני של הסטיק חום וצורבת את הבשר. החום לאט לאט חודר לכיוון מרכז הסטייק ומעלה בו את הטמפרטורה. אנחנו ממשיכים להעביר חום מהצד החיצוני של הסטייק למרכזו עד אשר מרכז הסטייק יתחמם ויגיע לרמת העשיה שאנחנו רוצים.

לדוגמה אם אנחנו רוצים שהסטייק שלנו יהיה ברמת עשיה מדיום רייר הטמפרטורה הפנימית שלו צריכה לעלות ולהגיע לטמפרטורה של – 58 – 60 מעלות.

חשוב להבין שהחלק החיצוני של הסטייק נמצא במגע ישיר עם פני המחבת ולכן גם נחשף לטמפרטורות גבוהות מאוד בעוד שהחלק הפנימי מתבשל עלי ידי חום עקיף שמועבר אליו מן החלק החיצוני של הסטייק. ולכן החלק החיצוני של הסטייק יהיה עשוי הרבה יותר מן החלק הפנימי.

בעצם שאנחנו רוצים לאכול סטייק מדיום אנחנו מקבלים סטייק עשוי וול דאן מבחוץ בעוד מרכזו עשוי למידה של מדיום.

עניין זה חשוב מאוד להבנה מאחר שככל שהסטייק עבה יותר כך נאלץ להגדיל את זמן הבישול של הסטייק והחלק החיצוני יחשף לחום גבוה ישירות לזמן יותר ארוך.

עובי הסטייק

ככל שהסטייק עבה יותר כך לוקח יותר זמן לחום לחדור למרכזו ולחמם אותו ולכן לעובי הסטייק יש השפעה מכרעת על טכניקת ההכנה של הסטייק. ולכן עלינו לעשות הבחנה בין סטייקים עבים לסטייקים דקים.כעקרון פעולת הצליה של הסטייקים העבים והדקים בגדול זהה, אולם מכיוון שלסטייקים העבים דרוש זמן בישול ארוך יותר אנו נאלצים לעשות עוד שלב נוסף בתהליך הבישול.

כלל האצבע לעובי הסטייק

שניים וחצי סנטימטר זה בערך העובי של האגודל ולכן כלל האצבע אומר מה שיותר עבה מן האגודל שלכם מתחיל להיחשב כסטייק עבה. עובי הוא כמובן דבר יחסי. קיים הבדל בין סטייק של 300 גרם שעוביו יהיה סביב השנים וחצי סנטימטר לעומת סטייק של קילו שיכול להיות בקלות בעובי של חמישה – שישה סנטימטרים.

סטייקים דקים

כשמכינים סטייקים דקים הזמן שלוקח לחום לחדור למרכז הסטייק ולהעלות בו את הטמפרטורה הפנימית הוא יחסית קצר. ולכן גם זמן החשיפה של החלקים החיצוניים של הסטייק לחום גבוהה הוא יחסית קצר. עובדה זו מאפשרת לנו להכין את הסטייק רק על ידי שימוש במחבת. נצרוב את הסטייק משני הצדדים נהפוך מספר פעמים והסטייק יהיה מוכן.

סטייקים עבים

סטייקים עבים דורשים זמן צלייה ארוך יותר על מנת להעלות את הטמפרטורה הפנימית שלהם. הבעיתיות בזמן הצלייה הארוך היא שעד שהחלק הפנימי של הסטייק יגיע לטמפרטורה הרצוייה החלק החיצוני של הסטייק יהיה מבושל יתר על המידה או אפילו יהפוך לפחם. ולכן הטכניקה שנשתמש בה היא צליה ראשונית של הסטייק מכל הכיוונים ולאחר מכן נסיים את הכנת הסטייק על ידי אפיה בתנור.

תגובת מייאר

אי אפשר לדבר על הכנת סטייקים בלי לדבר בקצרה על תגובת מאייר.

בתהליך צליית הסטייק אנחנו צורבים את החלק החיצוני כנגד המחבת. פעולה זו של הצריבה החיצונית מקרמלת לנו את הסוכרים שנמצאים בבשר עם חומצות האמינו שבבשר. פעולה זו מוסיפה לבשר את הצבע השחום היפה ובעיקר מוסיפה טעם לסטייק. הקרמול של הסוכרים וחמוצות האמינו של הסטייק נקרא גם אפקט מייאר.

במתכונים רבים מצויינת הפעולה של "לאטום את הבשר" או "לסגור את הבשר", כאשר בעצם מדובר תגובת מאייר שנעשית על ידי צריבה ראשונית של הנתח על מנת להעניק לו את הקרמול ותוספת הטעם. אי אפשר באמת לאטום בשר.

זהו, נגמרו ענייני המדע להיום.

המחבת

כשמכינים סטייק אנחנו צריכים להשתמש במחבת אשר יודעת להגיע ולהתמודד עם טמפרטורות מאוד גבוהות, לאגור חום רב וכן לשמור על חום ולא לאבד אותו כאשר מניחים על המחבת משהו קר כדוגמת סטייק.

לכן רצוי להשתמש ברזל יצוקה כבדה ואיכותית. ואיך יודעים אם המחבת איכותית? לפי המשקל שלה. ככל שהמחבת כבדה יותר לעומת הגודל שלה ככה היא מחבת יותר טובה ואיכותית. ושאנחנו מדברים על כבד זה אומר כבד במשמעות של ממש קשה להרים את המחבת.

בשוק קיימות הרבה מחבתות סטייקים שמתיימרות להיות איכותיות אבל כשמרימים אותן הן שוקלות כמו נוצה או כמה עשרות גרמים בודדים. מדובר במחבתות אלומיניום או מחבתות ברזל מאוד דקות. כל מה שיש לעשות עם מחבתות שכאלו הוא פשוט לזרוק אותן לפח.

מחבת פסים

מחבתות טפלון

סוג נוסף של מחבתות שמתיימרות להיות מחבתות סטייקים והן ממש לא הוא מחבתות סטייקים מצופות טפלון.

מחבתות אלו ממש לא מתאימות לבישול סטייקים מאחר ובבישול הסטייקים אנחנו רוצים להגיע לטמפרטורות הכי גבוהות שיש. טמפרטורות אלו הן הרבה מעל הטמפרטורות הרצויות לשימוש במחבתות טפלון והן פשוט הורסות את המחבת. בזבוז זמן וכסף.

מחבת פסים או מחבת חלקה

ההבדל בין מחבת פסים למחבת חלקה הוא בכך שהפסים מאפשרים לנוזלים שנוצרים בין שטח המחבת לפני הסטייק להתנדף יותר בקלות. בנוסף מחבת פסים מאפשרת לכם לתת לסטייק את מראה הפסים שמתקבל בצליה על גריל. ההבדל בין שני המחבתות קיים אך שתיהן יתנו תוצאה טובה.

אישית להכנה של סטייקים אני תמיד אעדיף את מחבת הפסים על פני מחבת חלקה.

שימון המחבת

מיד עם התחלת חימום המחבת נשמן אותו. החום הנמוך בתחילת החימום יהפוך את השמן ליותר נוזלי ויאפשר לנו לשמן את המחבת יותר בקלות.

באיזה שמן להשתמש

באיזה שמן אתם רוצים להשתמש

מאחר והמחבת תגיע לטמפרטורות מאוד גבוהות רצוי להשתמש בשמנים בעלי נקודת עשן גבוהה. אני מעדיף להשתמש בשמנים נטראליים בטעמם כמו שמן תירס, שמן קנולה וכדומה ופחות בשמן זית למרות שנקודת העשן שלו גבוהה מזו של השמנים האחרים.

בשום פנים ואופן אין לשמן את המחבת בחמאה מאחר ויש בה רכיבי חלביים שנשרפים בטמפרטורה יחסית נמוכה ונקודת העישון שלה נעה סביה ה 120 מעלות.

אם רוצים את טעמי החמאה אפשר להשתמש בג'הי שלו יש טמפרטורת עשן גבוהה מאוד אך כפי שציינתי מקודם אני מעדיף להשתמש בשמנים בעלי טעם נטראלי. אם אתם רוצים להוסיף לסטייק חמאה עשו זאת במהלך הדקות האחרונות של הצליה בתנור.

טכניקת השימון

משמנים בעזרת מגבת נייר
משמנים בעזרת מגבת נייר

נשמן את המחבת בטיפה שמן ונמרח אותו על המחבת באמצעות מגבת נייר.
אין צורך בכמות גדולה של שמן מאחר והשמן נועד יותר לסייע בהעברת החום מן המחבת אל הבשר ולא בשביל למנוע הדבקות של הבשר למחבת.

הטמפרטורה שבה נניח את הסטייק על המחבת אמורה להיות כזו גבוה כך שהבשר אמור להיצרב עם המגע במחבת. הצריבה אמורה למנוע מן הבשר מלהידבק למחבת.

אנו נשתמש בלהבה הכי חזקה שיש לנו בכיריים וניתן למחבת להתחמם על האש הכי חזקה מספר דקות.

מתי המחבת חמה מספיק

הסימן הכי טוב לכך שהמחבת מספיק חמה היא תחילת הופעתו של עשן שנוצר מן השמן.
כשהמחבת מתחילה להעלות טיפה עשן אפשר להניח עליה את הסטייק.

לתבל או לא לתבל

אחת השאלות החשובות בהכנת הסטייק המולשם היא האם צריך לתבל את הסטייק לפני הצליה ואם כן אז במה?

מלח

לא ממליחים סטייק לפני הצלייה נקודה. רק אחרי.

מלח סופח נוזלים וזה בדיוק ההפך ממה שאנחנו רוצים שיקרה. אם נמליח את הסטייק נגרום לו להגיר נוזלים החוצה בתהליך הבישול וכתוצאה מכך נקבל סטייק פחות עסיסי. לכן לא מתבלים סטייקים לפני הצליה במלח.

פלפל שחור

לפלפל או לא לפלפל זו היא השאלה

בנקודה זו הדעות חלוקות. האם מתבלים את הסטייק בפלפל שחור לפני הצליה או לא.

הדוגלים בתיבול בפלפל שחור לפני הצלייה טוענים כי החום עוזר לשמנים בשבפלפל השחור לצאת החוצה וכך הסטייק מקבל את הטעם.
במידה ואתם מתבלים בפלפל שחור לפני הצלייה חשוב שתשתמשו בפלפל שחור גרוס גס ולא בפלפל שחור טחון דק, אשר ישרף בקלות רבה.

הדוגלים באי התיבול בפלפל שחור לפני הצלייה טוענים שבתהליך הצליה הפלפל השחור נשרף ולכן לא לתבל את הסטייק מראש. אלא לתבל רק לאחר הצלייה על האש.

אישית אני אוהב לתבל את הסטייק שלי בפלפל שחור גרוס טרי (גריסה גסה), אבל תרגישו חופשי לבחור באיזו גישה שבא לכם אם לתבל לפני או אחרי.
מה שכן בכל אופן לא לשכוח לתבל בפלפל שחור.

זמנים וטמפרטורות

הכנת סטייקים אינה מדע מדוייק. ישנם יותר מידי גורמי שונות שיכולים להשפיע על התוצאה הסופית. סוג הסטייק, העובי שלו, הטמפרטורה של הסטייק, עוצמת הלהבה בכיריים, איכות המחבת, החום בתנור, רמת העשיה הרצוייה וכדומה.

לכן חשוב לקחת בחשבון שיכולה להיות סטייה בזמני ההכנה של הסטייקים.

המלצתי אליכם היא פשוט להתנסות. אחרי כמה נסיונות תוכל לדעת בוודאות כמה זמן צליה הסטייק שלכם צריך כדי לצאת ברמת העשיה שאתם אוהבים.

צליית הסטייק

צורבים את הצד של השומן

סטייקים דקים זקוקים לצריבה בחלק התחתון והעליון של הסטייק (האזורים בהם שטח הפנים הוא הכי גדול) מאחר והסטייקים אינם עבים החום שעולה מן המחבת מצליח לצרוב גם את צידי הסטייק.

סטייקים עבים לעומת זאת זקוקים לצריבה גם בצדדים מאחר והחום מן המחבת לא מצליח לכסות ולצלות את כל הצד של הסטייק

צריבת שטח פני הסטייק

אם מדובר בסטייק דק אנו אמורים להתחיל בצריבה של שטח פני הסטייק. אם מדובר בסטייק עבה נתחיל בצריבה של שטח פני הסטייק רק לאחר שצרבנו את הסטייק מכל הצדדים שלו.

נניח את הסטייק בזווית של 45 מעלות יחסית למיקום הפסים של המחבת. אנו רוצים שהפסים יצרבו על הסטייק דוגמה של פסי קריס קרוס. אם המחבת היא מחבת חלקה אין משמעות לאיך מניחים את הסטייק.
חשוב מאוד גם לא להזיז את הסטייק במהלך תליית פני הסטייק על מנת לא ליצור מספר פסים.

נצרוב את הסטייק כדקה וחצי.

הפיכה ראשונה

אחרי שחלפה דקה וחצי נהפוך את הסטייק לצידו השני. בזהירות באמצעות מלקחיים נרים את הסטייק ונהפוך אותו. אנחנו רוצים שהסטייק יהיה באותה זוויתשבה הנחנו את הצד הראשון.

במידה והסטייק נדבק למחבת ולא משתחחר בקלות תנו לסטייק עוד כ 15 – 20 שניות של צליה. תופעה זו קורה בעיקר כאשר מניחים את הסטייק על מחבת לא מספיק חמה ולכן שטח הסטייק לא נצרב מספיק אלא נדבק למחבת.

נצלה את הסטייק על הצד השני כדקה וחצי.

שימו לב לשמן

טיפ זה נוגע רק למי שמשתמש במחבת פסים.
במהלך צריבת הסטייק השומן שלו נמס והופך לשמן על המחבת. תופעה זו קורה בעיקר כשמדובר בסטייקים עבים עם הרבה שומן. במידה ונוצרה כמות גדולה של שמן במחבת, מפלס השמן יכול לעלות מעל לפסים וליצור מגע ישיר עם שטח פני הסטייק. מגע זה יצרוב את פני הסטייק ויטשטש את פסי הצריבה שאנו רוצים ליצור.

מדובר כמובן בדבר שולי שיפגום טיפה באסטטיקה של הפסים ולא מעבר. אין כל השפעה אחרת על הסטייק.

לכן אם קלטתם שנקווה לכם שומן במחבת רצוי לנקז אותו.

הפיכה וסיבוב

הגיע הזמן להפיכה נוספת של הסטייק. הפעם על מנת להשלים את פסי הקריס קרוס על הסטיק , בתהליך ההפיכה נסובב את הסטייק בזווית של 90 מעלות יחסית לזווית שהוא היה בה. סיבוב זה יוצר את הזווית בפסי הצריבה.

אם אתם משתמשים במחבת ללא פסים אין חשיבות לזווית ההנחה של הסטיק.

נצלה את הסטייק כ 40 שניות. ולאחר נכן נהפוך אותו.

הפיכה אחרונה

נהפוך את הסטייק פעם אחרונה. הפעם לא נסובב את הסטייק אלא נשמור על הזווית שלו בעת ההפיכה. אם נסובב את הסטייק שוב נחזור לאותה זווית של הפסים שצרבנו כבר בתחילת התהליך.

נצלה את הסטייק לעוד כ- 40 שניות ונסיר את הסטייק מן האש.

אם מדובר בסטייקים דקים נעביר אותם לצלחת מחוממת. ונכסה עם נייר אלומיניום שיונח בחופשיות (לא לאטום את הכלי) או עם צלחת נוספת.

אם מדובר על סטייקים עבים נעביר אותם להמשך צלייה בתנור.

בגדול זמני הצלייה שצויינו פה אמורים להכין סטייק אנטריקוט או סינטה של 225 – 250 גרם (סטייק דק) לדרגת מדיום פלוס מינוס.

התנור

אחרי הצלייה של הסטייק נכניס את הסטייק על רשת לתנור שחומם ל 180 מעלות. הרשת, בשונה מתבנית, תאפשר לחום להגיע אל הסטייק מכל הכיוונים. מומלץ לשים את הרשת על תבנית שבה שמים טיפה מים. המים ימנעו מן המיצים שמטפטפים מן הסטייק להשרף ולהדבק לתבנית ויאפשרו ניקוי קל של התבנית.

ההבדל בשימוש בתנור לעומת מחבת היא העובדה שבתנור החלק החיצוני של הסטייק לא נחשף אל החום באופן ישיר. הבשר אינו נוגע בברזל מלובן באופן ישיר אלא קולט את החום מן האוויר.

לכן השימוש בתנור מאפשר לנו לחמם את החלק הפנימי תוך כדי שהחלקים החיצוניים של הסטייק נחשפים לחום יחסית עקיף שמונע מהם שלא להישרף. הם עדיין יהיו יותר עשויים מן המרכז של הסטייק אך לא יהיו שרופים או עשויים ברמה לא תהיה אכילה.

שמים את הסטייק על רשת ומתחתיה שמים תבנית עם קצת מים

מתי הסטייק מוכן

הסטייק מוכן שהטמפרטורה הפנימית שלו מגיעה לטמפרטורה המתאימה למידת העשיה שרצינו. במילים אחרות אם אנחנו רוצים לאכול סטייק מדיום הטמפרטורה הפנימית של הסטייק צריכה להיות בין 58 – 60 מעלות.

הדרך הטובה והנכונה ביותר לבדוק את הטמפרטורה היא על ידי מדחום של בשר. המדחומים אינם יקרים והשימוש בהם מאוד פשוט. זה לדוגמה מדחום זול ואיכותי (לינק אפיליאט)

כל מה שצריך לעשות הוא לדקור את הסטייק במרכזו. להמתין טיפה עד שהטמפרטורה במדחום מתייצבת וזהו.

במידה ואין לכם מדחום ישנה גם טכניקה שנקראת טכניקת הלחיצה. לוחצים עם האצבע על מרכז הסטייק ומרגישים מה רמת ההתנגדות שלו. אם הסטייק רך כמו לחיצה על הסנטר שלכם הסטייק עשוי במידה של רייר, אם הלחיצה היא כמו לחיצה על קצה האף הסטייק עשוי מדיום ואם הלחיצה היא כמו לחיצה על המצח הסטייק הוא וול דאן.

כמובן ששיטה זו לא ממש מדוייקת ולכן אני ממליץ להסתמך על מד חום. זה זול ובטוח.

טמפרטורות ורמות עשיה

מדיום רייר

Blue

רמת הצלייה הנמוכה ביותר היא בלו – Blue – ברמה זו רק המעטפת החיצונית מקבלת צלייה קצרה בעוד מרכז הסטייק חי לגמרי. הטמפרטורה הפנימית נעה בין 46 ל- 49 מעלות.

Rare

הרמה השניה של העשיה היא רייר – Rare – ברמה זו המעטפת החיצונית קצת יותר צלוייה אך עדיין מרכז הסטייק עדיין נא. הטמפרטורה הפנימית נעה בין 50 ל- 55 מעלות.

Medium Rare

הרמה השלישית של העשיה היא מדיום רייר – Medium Rare – ברמה זו המעטפת החיצונית צלוייה והמרכז של הסטייק עוד טיפה נא אך הצבע הכללי ורדרד. הטמפרטורה נעה בין 55 ל- 60 מעלות.

מדיום רייר

Medium

הרמה הרביעית של העשיה היא מדיום – Medium – ברמה זו המעטפת החיצונית צלוייה היטב והמרכז של הסטייק ורדרד. הטמפרטורה נעה בין 60 ל- 65 מעלות.

Medium Well

הרמה הרביעית של העשיה היא מדיום וול – Medium Well – ברמה זו המעטפת החיצונית צלוייה היטב והמרכז של הסטייק ורוד אפור. הטמפרטורה נעה בין 65 ל- 70 מעלות.

מישהו אמר מדיום וול

Well Done

הרמה החמישית של העשיה היא וול דאן – Well Done – ברמה זו המעטפת החיצונית צלוייה מאוד והמרכז של הסטייק אפור. הטמפרטורה של הסטייק היא 71 מעלות ומעלה.

המתנה שווה זהב

אנחנו רוצים למור על המיצים של הסטייק

אחרי שאנחנו מורידים את הסטייק מן האש או מוציאים את הסטייק מן התנור. מגיע הרגע הקשה מכל. רגע ההמתנה.

המיצים והנוזלים של הסטייק חמים וסוערים בתוכו. אם נחתוך את הסטייק המיצים של הסטייק יגרו החוצה ואנחנו נקבל סטייק פחות עסיסי. לכן חשוב להמתין בין שלוש דקות לחמש דקות לפני שאנחנו חותכים את הסטייק. ההבדלים הם משמעותיים. ואפשר לראות אותם בכמות הנוזלים שנאספת בצלחת

כדרך אגב – הרבה אנשים קוראים לנוזלים שנקווים בצלחת דם. זה ממש לא נכון. הנוזלים שנקווים בצלחת הם מיוגלובין שזה הנוזל שעוזר לשרירים לאגור חמצן.

בניסוי שערכו בתוכנית serous eats בדקו את נושא איבוד הנוזלים בסטייקים שנחתכו למיד לאחר שהוצאו מן האש וגילו כי סטייק שיצא הרגע מן האש יאבד 22 אחוז ממשקלו בעוד שסטייק שנחתך לאחר 5 דקות יאבד רק 16 אחוז!

אם תרצו לראות להעמיק בנושא ולראות את הניסוי כנסו לפה

מכסים את הסטייק עם נייר כסף בצורה רפויה על מנת לא לאפשר הצטברות של אדים שימשיכו לבשל את הסטייק או על ידי צלחת וממתינים בסבלנות.

מלח ובתאבון

זהו ההמתנה הסתיימה. כל מה שנותר הוא להמליח את הסטייק ולפלפל אם לא השתמשתם בפלפל מקודם ולאכול בתאבון!

הכנת הסטייק המושלם

הכנת הסטייק המושלם

סוג המנה מנה עיקרית
סוג המטבח מטבח אמריקאי, מטבח ישראלי
תגיות סטייק, סינטה על העצם
זמן הכנה 2 minutes
זמן בישול 40 minutes
זמן הכנה כולל 42 minutes
מנות 2
קלוריות 238 kcal
מחבר חנן אביסף

חומרים

  • 1 סטייק סינטה על העצם 800 גרם
  • פלפל שחור טחון גס
  • מלח
  • שמן

אופן ההכנה

הכנות מקדימות:

  1. מוציאים את הסטייק מן המקרר כ- 20 - 30 דקות לפני זמן הבישול שיגיע לטמפרטורת החדר.

  2. מפלפלים את הסטייק בפלפל שחור טחון גס.

  3. אם הסטייק הוא עבה מחממים תנור לטמפרטורה של 180 מעלות.

חימום המחבת:

  1. מחממים את מחבת הסטייקים על האש הגבוהה ביותר.

  2. משמנים את המחבת בטיפה שמן ומורחים אותו באמצעות מגבת נייר.

  3. מחממים את המחבת עד שהשמן מתחיל לעשן טיפה

צריבת הסטייק

  1. סטייק עבה מתחילים כאן. סטייק דק מתחילים בשלב צליית הסטייק.

  2. מתחילים לצרוב את הסטייק מכל הצדדים. מתחילים בצד של העצם. צורבים כדקה וחצי.

  3. מסובבים את הסטייק על הצד וצורבים כדקה וחצי

  4. מסובבים את הסטייק על הצד של השומן וצורבים כדקה וחצי.

  5. מסובבים את הסטייק אל השפיץ וצורבים כדקה וחצי.

צליית הסטייק:

  1. משכיבים את הסטייק על הצד בזוית של 45 מעלות יחסית לפסים של המחבת. צולים לדקה וחצי. אנחנו רוצים ליצור דוגמה של פסים על הסטייק.

    טיפ קטן בנוגע לצד האסטטי. חשוב מאוד לשים לב להצטברות השמן במחבת. אם יש הצטברות גדולה של שמן כדאי לנקז אותה, מאחר והשמן עלול לעלות מעל לפסי המתכת במחבת ולגרום לכך שיותר שטח פנים של הסטייק יצלה ואז הפסי הצריבה יעלמו. זה לא גורם לכל נזק אלא מקלקל קצת את האסטטיקה.

  2. הופכים את הסטייק לצד השני. לא מסובבים את הסטייק. צולים לדקה וחצי.

  3. הופכים שוב את הסטייק אבל מסובבים אותו ב 45 מעלות לפני שמניחים אותו על המחבת. הרעיון הוא ליצור תבנית קריס קרוס של פסים על הסטייק. צולים כ 40 שניות.

  4. הופכים את הסטייק. שומרים על הזווית כדי לשמור על תבנית הקריס קרוס. אחרי כ- 45 שניות מורידים מן האש. יש לקחת בחשבון שזמני ההכנה יכולים להשתנות טיפה לפי עובי הסטייק. אפשר לבדוק אם הסטייק מוכן על ידי טכניקת הלחיצה או על ידי שימוש במד חום.

    אם מדובר בסטייק דק, הסטייק אמור להיות מוכן בשלב זה וכל שנותר הוא לעבור לשלב ההמתנה. אם הסטייק הוא עבה עוברים לשלב התנור.

שלב התנור

  1. שמים את הסטייק על רשת. מניחים את הרשת על תבנית ששמים בה טיפה מים. המיים יעזרו למנוע מן הטפטופים להידבר לתבנית ויקלו על הניקוי.

  2. מכניסים את הסטייק לתנור שחומם מראש ב 180 מעלות.

  3. זמן הצלייה תלוי מאוד בעובי הסטייק ורמת העשיה שאתם רוצים.

    סטייק של 800 גרם יהיה זקוק למן תנור שנע בין 30 ל- 35 דקות בכדי להגיע למידת עשיה מדיום.

    הדרך הטובה ביותר לדעת מתי הסטייק מוכן היא לפי הטמפרטורה הפנימית של הסטייק.

    נועצים מד חום של בשר למרכז הסטייק ומודדים את הטמפרטורה הפנימית של הסטייק. כשהטמפרטורה מגיעה לרמת העשיה הרצוייה מוציאים את הסטייק מן התנור.

  4. רמות העשיה הן:

    Blue - בלו: 46 - 49.

    Rare - רייר: 50 - 55

    Medium Rare - מדיום רייר: 55 - 60

    Medium - מדיום: 60 - 65.

    Medium Well - מדיום וול: 65 - 70.

    Well Done - וול דאן: 71 ומעלה.

שלב ההמתנה

  1. מניחים את הסטייק על צלחת - רצוי כזו שחוממה מראש. מכסים בנייר כסף בצורה רופפת ולא אטומה, או על ידי צלחת. נותנים לסטייק לנוח כחמש דקות.

  2. ממליחים את הסטייק ומגישים.

    סטייק-פרוס


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דרוג המתכון